تدوین ضوابط طراحی فضای شهری واسط، میان دانشگاه و بافت اطراف با رویکرد فضای شهری خلاق (نمونه موردی دانشگاه تهران)

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و شهرسازی
  • نویسنده عرفانه رهگذر
  • استاد راهنما مهشید شکوهی
  • سال انتشار 1392
چکیده

خلاقیت هرجامعه ای متضمن سلامتی، رشد و توسعه آن جامعه است. هر انسانی به طور بالقوه خلاق است. مسئله، شناسایی راه حل هایی است که با کمترین هزینه، بتواند خلاقیت را در بیشترین مخاطب بیدار سازد. نمی توان به مردم دیکته کرد که خلاق باشند، بلکه باید با تولید فضای خلاقانه، به گونه ای غیرمستقیم روح خلاقیت را در مردم پرورش داد. در این راستا به مطالعه مبانی نظری خلاقیت و شهر خلاق پرداخته شد. نتایج نشان می دهد یکی از را ه های بروز و ظهور خلاقیت، ارتباط با افراد خلاق است. چگونه طراحی شهری می تواند شرایطی فراهم آورد که مردم را در کنار افراد خلاق جامعه قرار دهد، بدون آن که این امر را به آن ها دیکته کند؟ دانشگاه به عنوان مکان حضور طبقه خلاق، این پتانسیل را داراست. با توجه به مطالعه متون خارجی و تجارب موفق جهانی می توان گفت، عرصه دانشگاهی به عنوان فضای شهری همه شمول، توانسته میان مردم و دانشگاهیان پل ارتباطی برقرار کند. این مکان با استفاده از معیارها و اصول طراحی خلاقانه توانسته تاثیر ضمنی اما عمیقی بر غنی سازی و پرورش روح خلاقیت در زندگی روزمره مردم داشته باشد. ما در عصر مدرن زندگی می کنیم. فضاهای آموزشی کشور ما نیز اغلب بدون درک و شناخت صحیح از روح خلاق و ظریف انسان ایرانی، مدرن شده اند. ما مردم ایران کیستیم؟ ما مردمی هستیم با احساسات عمیق و پیشینه فرهنگی غنی. ظریف ترین نقوش و خطوط، روح ما را متاثر می کند. فضاهای شهری و ابنیه ارزشمند معماری گذشته ما، هوشمندانه، پاسخگوی ظرایف و لطایف روح ایرانی است. ازجمله این فضاهای شهری، فضاهای واسط هستند که درعین حال که دو عرصه را از هم جدا می سازند، میانشان پیوند برقرار می کنند. در معماری ایرانی-اسلامی، فضای واسط از ورودی یک خانه گرفته تا پل شهری، علاوه براینکه توانسته مخاطب را به آرامی از یک مکان با ویژگی هایی خاص خود به مکانی دیگر با ویژگی هایی دیگر عبور دهد، خود به عنوان یک مکان، احساسات مخاطب را برمی انگیزد و رفتارها و مفاهیم خاصی را به او ارائه می دهد. مطالعه آثار ارزشمند بومی ازجمله سردر بازار قصریه اصفهان، ورودی مسجد شیخ لطف الله و نیز پل خواجو ، به دستیابی به برخی از معیارهای طراحی فضای واسط ایرانی-اسلامی منتج گردید. ورود به عرصه دانشگاه مدرن ایرانی به دلیل وجود قوانین امنیتی منحصر به دانشگاهیان می باشد و مردم امکان حضور و همنشینی با طبقه خلاق دانشگاهی را در این مکان ندارد. این درحالی است که در حتی در بعضی از کشورهایی که شدیدترین تدابیر امنیتی را بر شهروندانشان اعمال می شود، به دلیل مزایای بنیادی و عمیق فرهنگی، نه تنها مانع دسترسی همه شمول به عرصه دانشگاهی نمی شوند بلکه با راهکارهای طراحی و مدیریت شهری، مشوق حضور هرچه بیشتر مردم نیز می گردند. به هرطریق با توجه به قوانین شهری امروز ایران، آنچه می تواند راه حل بهینه برای برقراری ارتباط میان مردم و طبقه خلاق باشد، ایجاد فضای واسط میان دانشگاه و بافت پیرامون آن است که بر اساس اصول و معیارهای حاصل از عرصه دانشگاهی خلاق و فضای واسط ایرانی-اسلامی طراحی گردد. دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشگاه ایرانی، همواره بستر رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و تاریخی بوده است. از طرفی حضور نخبگان و افراد مستعد و خلاق ،با قومیت ها و فرهنگ های گوناگون از سراسر کشور، ویژگی خاصی به دانشگاه تهران بخشیده است. تاثیر این دانشگاه بر شکلگیری بافت پیرامون آن نیز قابل توجه است به طوری که این محدوده به مرکز کتابفروشی ها و انتشارات معتبر کشور تبدیل شده که همین امر موجب جذب بسیاری از مردم از نقاط مختلف شهر و حتی کشور به این مکان گردیده است. بولوارکشاورز به عنوان تنها بولوار ایرانی و پارک شهری لاله در لبه شمالی دانشگاه، مرکز تفریحی مردم شهر تهران به شمارمی رود. با توجه به موقعیت قرارگیری دانشگاه تهران، می توان گفت دانشگاه تهران و بافت پیرامون آن، مقصد حضور تعداد بسیاز زیادی از اقشار متنوع جامعه است. در نتیجه ارائه ضوابط و راهکارهای طراحی فضای شهری واسطِ خلاق میان دانشگاه تهران و بافت پیرامون آن هدف این پژوهش می باشد.

منابع مشابه

تدوین اصول و معیارهای حضور نابینایان در فضای شهری نمونه موردی: منطقه 22 شهرداری تهران

شهر مطلوب شهری است که شبکه‌های شهری، اجتماعی، فرهنگی و ارتباطی آن برای همه‌ شهروندان، از هر نوع و طیفی تعریف‌شده باشد و هیچ‌کس با هیچ ویژگی خاص خارج از دایره شهر قرار نگیرد. افراد معلول نیز از این قاعده مستثنی نیستند و محیط شهری باید به‌گونه‌ای طراحی و مناسب‌سازی گردد، تا ایشان بتوانند به‌راحتی از آن استفاده نمایند. عدم حضور انسان معلول در محیط موجب دوری درصدی از افراد جامعه از حوزه طبیعی فعالی...

متن کامل

طراحی ورودی شهر با رویکرد هویت بخشی به فضای شهری (نمونه موردی : ورودی شرقی شهر زنجان)

�فضای ورودی شهرها بعنوان یکی از فضاهای شهری و مفصل اتصال دهنده فضای طبیعی خارج و فضای مصنوعی داخل شهر عمل می‌کند. توسعه بی رویه شهرها و توجه نکردن به الگوهای توسعه فضایی مناسب باعث ضعف در شکل و محتوای فضاهای ورودی شهرها گردیده است و این فضاها را دچار مشکلات و نابسامانی‌های متعدد کرده است. توجه به گسترش نابسامانی در این عرصه ها اتخاذ تدابیر ویژه و راهگشا را ضروری می‌نمایاند. هدف از این نوشت...

متن کامل

پیاده‌راه‌سازی و حضورپذیری فضای شهری به‌مثابه رویکرد اجتماعی به مدیریت تردد (نمونه موردی: بازارچه طرخانی تهران)

مدیریت تردد در بافت‌های تاریخی و فرسوده کلانشهرها یکی از مهم‌ترین معضلات شهری است که با توجه به گستردگی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و محیط زیستی خود واجد پیچیدگی‌های چندلایه است که در صورت عدم برنامه‌ریزی صحیح به معضلات غیرقابل‌حلی می‌انجامد. همچنین عدم حضورپذیری فضای شهری منجر به عدم شکل‌گیری خاطرات فردی و جمعی در میان شهروندان و درنتیجه موجب بیگانگی آنان از شهر شده است. در این پژوهش تلاش ش...

متن کامل

بررسی معیارهای طراحی مطلوب فضای شهری برای کودکان، نمونه موردی: محله نظامیه تهران

امروزه، کمیت و کیفیت فضاهای شهری به یکی از مهم ترین سنجه های توسعه یافتگی و قابلیت زندگی در شهرها بدل شده است. فضاهای شهری یا عرصه های عمومی نمایانگر پویایی زندگی شهری و اساس و بنیان دانش- حرفه طراحی شهری هستند. فضاهای عمومی شهری بیشتر از آنکه دارای نقشی کالبدی باشند به دلیل ایجاد تعاملات اجتماعی میان شهروندان واجد اهمیت هستند و باید بتوانند زمینه حضور تمامی افراد جامعه به ویژه گروه های آسیب پذ...

متن کامل

بررسی راهکارهای طراحی شهری جهت خلق فضای شهری کودک مدار نمونه موردی: شهر همدان

 شهر دوستدار کودک،‌ شهری است که در آن خواسته‌های کودک در اولویت قرار می‌گیرد. وضع اجتماعی،‌ فرهنگی و معماری شهر همسو با نیازهای آنان است و حقوق کودکان در سیاست‌ها، قوانین، برنامه‌ها و بودجه منعکس می‌شود. رویکرد CFC (شهر دوستدار کودک) این شهر را به سمتی سوق می‌دهد که در آن،‌ کودکان نقش مؤثری در مورد شهر خوددارند و نظر آنان در تصمیمات شهری ابراز شود و خانواده و اجتماع نیز موظف‌اند کودکان را مسائل...

متن کامل

بینشی نوین در خوشه‌های خلاق شهری (پتانسیل‌های فضای واسط میدان نقش‌جهان و دانشگاه هنر اصفهان به عنوان مکان جاذب طبقة خلاق)

چکیده شهر خلاق مکانی برای رشد و نمو خلاقیت در دینامیک خوشه‌های خلاق جامعه است که این خوشه‌ها، طبقة خلاق را در خود حفظ کرده و پرورش می‌دهند. مکان دانشگاه نیز به عنوان مکان گردهمایی نیروی فکری خلاق به عنوان دارایی ارزشمند شهرها محسوب می‌شود که می‌تواند به عنوان خوشه‌ای خلاق برای نیل به اهداف شهر خلاق بسیار تأثیرگذار باشد. هدف از این مقاله، بررسی معیارهای مکانی جاذب طبقة خلاق در فضای واسط دا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و شهرسازی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023